Plaża Bai Dai i to co ciekawego w Nha Trang

Będąc w Nha Trang, które jest wyśmienitym miejscem do wypoczynku a dla fanów nurkowania również miejscem do wypadów nurkowych na okoliczne rafy, można udać się również na leżące w pobliżu wyspy. Najłatwiej udać się tam zorganizowaną wycieczką, które są dostępne w całkiem przystępnych cenach (nie więcej niż 10 USD od osoby). Najpopularniejszą wyspą zamienioną w małe Hollywood jest Hon Tre (czyli Bambusowa Wyspa), na jej wzgórzach umieszczono ogromny napis Vinpearl, którym to ochrzczono tę wyspę pełną resortów, night clubów i sklepów dla zamożnej klienteli. Uruchomiona została również kolejka linowa bezpośrednio z lądu więc te 3 km dzielące wyspę od Nha Trang można teraz pokonać bez potrzeby pływania po oceanie.

Vinpearl

Pozostałe wyspy: Hon Lao, Hon Mieu, Hon Mot, Hon Mun i Hon Yen stanowią atrakcję dostępną tylko dla korzystających ze zorganizowanej wycieczki i dla miłośników nurkowania. My zdecydowaliśmy się wypożyczyć motocykl i udać się na południe od Nha Trang by znaleźć plażę Bai Dai, która jest chyba najpiękniejszą i najdłuższą piaszczystą plażą na tym wybrzeżu. Droga, która prowadzi w kierunku południowym jest rewelacyjna bo powstała zupełnie niedawno jako trakt prowadzący do lotniska Cam Ranh. Jakość drogi jest wyśmienita, chociaż wyjechać na nią z Nha Trang wcale nie jest łatwo nie ma bowiem żadnych wyraźnych oznaczeń prowadzących na tę trasę. Nam udało się to za drugim podejściem bo w pewnym miejscu skręciliśmy w prawo na tzw. „czuja” a wystarczyło pojechać prosto 🙂 Po przejechaniu jakichś 2 kilometrów zorientowaliśmy się, że chyba zaczynamy jechać po łuku w kierunku coraz bardziej przeciwnym do zamierzonego 😉 Ale „nie ma tego złego…”, bo przy okazji znaleźliśmy stację paliwową więc mogliśmy zatankować motocykl.
Plaża Bai Dai leży w odległości ponad 20 km od miasta. Po drodze tuż za miastem mijaliśmy tak bogate i dopieszczone resorty, że mogła by im pozazdrościć Floryda. Pod hasłem Diamond Bay widać różne położone nad wybrzeżem resorty, pola golfowe i centra konferencyjne dla klienteli śpiącej na grubych dolarach. Wśród tych miejsc jest również to, które w zeszłym roku gościło wybory Miss Uniwersum. Tablice informacyjne o tym wydarzeniu pozostały do dzisiaj podkreślając prestiż tego miejsca. Jadąc do plaży Bai Dai myśleliśmy nawet, że chyba gdzieś ją przegapiliśmy po drodze bo po bogatych resortach dawno już ślad zaginął, a kręta droga prowadząca wzdłuż wybrzeża nie obiecywała za wiele. Jednak wytrwałość jest warunkiem sukcesu 🙂 Po kolejnym dużym łuku przy wysokich skałach naszym oczom wyłonił się przepiękny obraz zielono błękitnej wody i cudownego białego piasku ciągnącego się wzdłuż położonego o wiele metrów niżej nabrzeża. Widok był tak cudowny, że zapomnieliśmy zatrzymać się by zrobić kilka zdjęć z góry i jechaliśmy dalej byle dotrzeć tam jak najszybciej 🙂 Wreszcie po osiągnięciu odpowiedniej wysokości drogi zjechaliśmy z trasy wprost między drzewa piaszczystej wyboistej dróżki prowadzącej w to cudowne miejsce. W miejscu gdzie akurat przybyliśmy przez kilkadziesiąt metrów ciągną się bambusowe i drewniane daszki lokalnych rodzin, którzy serwują tutaj efekty swoich połowów, czyli morskie stworzenia o których istnieniu nawet nie mieliśmy pojęcia.

Plaza Bai Dai

Ulokowaliśmy się więc w jednym z takich miejsc i korzystając z wygodnych krzesełek i hamaków chłonęliśmy urok tego niesamowitego miejsca. Nie zastaliśmy tutaj ani jednego turysty! A miejsce było tak cudowne, że przy słonecznej pogodzie, która nam towarzyszyła, delikatnym niemal białym piaseczku i długim mieniącym się zielenią i błękitem nabrzeżu, skojarzenia z rajskim, leniwym miejscem nasuwały się samoistnie. Woda była cudownie czysta i niesamowicie ciepła, a zejście do oceanu pozwalało na długi spacer w głąb wody, nadal nie przykrywając całej sylwetki. Po prostu r-e-w-e-l-a-c-j-a! Do wyboru posiłku udaliśmy się z gospodarzem sprawdzić co rekomenduje spośród owoców morza, które pływały w miskach pod bambusową strzechą. Wielkie błękitne kraby, niesamowite gatunki morskich muszli, homarów, mątw i ogromnych małż robiły wrażenie! I wszystko świeże i wyłowione z oceanu. To się nazywa luksus! 🙂
Wybraliśmy kilogramową mątwę, która wstępnie przygotowano nam w trawie cytrynowej, imbirze i innych warzywach, przygotowując do tego gliniane palenisko i papier ryżowy wraz z podanymi na osobnym talerzu świeżą sałatą i pomidorami.

Jedzonko na Bai Dai

Powiedzieć o tym, że było przepysznie to stanowczo za mało. Taki posiłek w takim miejscu z kuflem zimnego piwa to chyba szczyt możliwości, które mogą przyswoić zmysły. Dalej już chyba nie można 🙂 Zjadaliśmy owoce oceanu niemal w milczeniu bo ciężko było wydobyć słowa przy takiej dawce wrażeń. Wokoło po plaży raz po raz biegały kraby, które przydawały dodatkowego uroku temu miejscu.

Krabik

Kąpiel na takiej plaży to sama rozkosz. Można położyć się w płytkiej wodzie i dawać się ponieść falom, które przynosiły wymarzony relaks i orzeźwienie, albo oddalić się na kilkadziesiąt metrów od brzegu by pływać na falach niczym na desce surfingowej poddając się naturalnemu rytmowi oceanu…
W połowie dnia na plaży pojawiło się już więcej osób, choć zagranicznych turystów było w sumie przez cały nasz pobyt w tym miejscu tylko kilku.

Bai Dai

Po tak spędzonym dniu powrót do Nha Trang był jak wygnanie z Edenu. Tyle, że nikt nie odciął drogi powrotnej. Jednogłośnie stwierdziliśmy, że jeśli chcielibyśmy przyjechać gdzieś w celach wypoczynkowych to jest to właśnie takie miejsce.
Następnego dnia w Nha Trang postanowiliśmy zobaczyć to co ciekawego w tym miejscu poza piękną plażą 😉 Do takich miejsc bez wątpienia należy kościół, który swoją architekturą przypomina paryskie katedry w stylu gotyckim. Katedra Nha Trang została zbudowana w latach dwudziestych ubiegłego wieku przez Francuzów i stanowi piękne urozmaicenie niskiej i nudnej zabudowy tego miasta. Połączenie takiej architektury z tropikalnym klimatem daje czasem skojarzenia filmowych obrazów pochodzących z Południowej Ameryki lub Meksyku.

Katedra w Nha Trang

Kolejnym miejscem, które warte jest obejrzenia jest pagoda Long Son. To kolejna świątynia buddyjska, której dekoracyjne mozaiki ze szkła i ceramiki mienią się różnymi barwami i dodają kolorytu miastu. Tuż za tą pagodą na szczycie wzgórza znajduje się ogromny posąg siedzącego Buddy dzięki swojej pozycji dobrze widocznego z różnych części miasta.

Budda w Nha Trang

Tego samego dnia poszliśmy jeszcze „powalczyć” z falami oceanu korzystając z uroków plaży, którą mieliśmy przecież tak blisko naszego miejsca noclegowego. Skorzystaliśmy tutaj z oferty zjedzenia świeżych owoców, które oferowała bardzo sympatyczna Pani z bambusowymi koszami pełnych tropikalnych cudów natury. Zdecydowaliśmy się na ananas, który świeżo obrany i skrojony stanowi chyba najlepszy z możliwych deser w takim miejscu. W dodatku wielkość tego owocu i ilość soku jaki zawiera sprawia, że jedną sztuką z powodzeniem najadają się dwie osoby 🙂 Na plaży można również spotkać osoby handlujące świeżymi, jeszcze żywymi owocami morza. Dla luksusowych turystów to nie lada gratka, bo można sobie zakupić np. ogromnego skorupiaka a potem poprosić w hotelowej kuchni przygotowanie posiłku z takim okazem.

Owoce morza na plaży

Z Nha Trang wyjeżdżaliśmy z przeświadczeniem dobrze spędzonego czasu na relaks, którego długo oczekiwaliśmy. Kolejny raz przekonaliśmy się, że Wietnam jest rewelacyjnym turystycznie krajem, który wart jest szczególnej uwagi. Kolejnym miejscem na trasie naszej podróży jest Sajgon, tym razem nie relaksacyjnie, ale jako cel do refleksji nad historią Wietnamu.

Kilka porad praktycznych:
Transport: Po Nha Trang najlepiej poruszać się pieszo i unikać wszechobecnych propozycji tzw. „easy riderów”. Ścisłe centrum w okolicy wybrzeża moża z powodzeniem obejść spacerując. Chyba, że chcemy udać się w inne części miasta, albo poza jego granice – wtedy warto wypożyczyć motocykl. Koszt takiej pożyczki zależy od rodzaju motocykla (ze skrzynią manualną lub automatyczną) i waha się od 50 do 120 tys. dongów za dzień. Nam udało zię pożyczyć Yamahę za 70 tys. dongów. Do tego należy doliczyć koszt paliwa – około 17 tys. dongów za litr.
Jedzenie: W Nha Trang tryumfuje turystyka więc większość restauracji oferuje ceny również „turystyczne” (czytaj: zawyżone). Polecamy zatem poszukiwanie lokalnych restauracji (dalej od centrum) lub korzystanie ze specjalnych ofert promocyjnych typu „happy hours”. Naszym zdaniem hitem jest oferta południowoamerykańskiej restauracji w której grillowanie ogromne szaszłyki z przepysznym sosem i warzywami oferowano w cenie 80 tys. dongów i to na zasadzie „jesz ile możesz” 🙂 Z tańszych restauracji polecamy Cheers Cafe gdzie można w rozsądnych cenach zjeść śniadanie lub wypić kawę (8-10 tys. dongów). Obie restauracje znajdują się w zasadzie w części centralnej niedaleko nabrzeża.

2 komentarze to “Plaża Bai Dai i to co ciekawego w Nha Trang”

1. rysiek Says:

no, nie moglem sie oprzec. przynajmniej jeden wpis musialem przeczytac od reki. i ad. dzialu porad – ile to jest ‚dong’? bo my w tych europejskich warunkach zaciskamy zeby, jesli mamy cos liczyc w tysiacach, o dziesiatkach czy setkach tysiecy nie mowiac 😉

2. admin Says:

Rysiek, racja: takie ceny zamiast zachęcać mogą odstraszać 😉 Generalnie przelicznik jest taki, że za 1 złotówkę dostajesz ponad 6400 dongów. Teraz kalkulator w ruch i wszystko jasne… 😉